ANWB rijdt met de volgende generatie Lexus GS
- jul 23rd. 2011
- Toegevoegd inLexus GS
De ANWB is ook in de unieke gelegenheid geweest om met de volgende generatie van de Lexus GS te kunnen rijden. Hier een aantal stukjes uit de review van de ANWB:
De ingenieurs van Lexus wilden vooral de rijbeleving van de nieuwe GS meer benadrukken, zonder dat er aan comfort werd ingeboet. ‘Rijden met de auto moet ook ‘fun’ zijn, zo meldt chef designer Yoshihiko Kanamori. En daarin zijn hij en zijn team geslaagd. De GS komt er in drie versies. Twee ervan hebben een actieve vering/demping en het topmodel heeft daarbovenop actieve achterwielbesturing. Het model zonder actieve demping stuurt en reageert al veel rustiger en verfijnder op stuurbewegingen dan de huidige GS. Maar het is vooral die actieve demping in combinatie met de meesturende achteras die de auto zeer goed hanteerbaar maakt voor een zo grote limousine.
De torsiestijfheid is volgens Lexus toegenomen met 14 procent dankzij verstevigingen op diverse plekken. En ook dat komt de rijeigenschappen ten goede. Verder claimt Lexus dat de auto sneller, stiller en rijker van uitrusting is dan de huidige GS. Hij is in elk geval erg stil en rijk van uitrusting. En de zitpositie is verbeterd. Je zit als bestuurder nu lager waardoor je meer voelt wat de auto. En de stoelen hebben veel meer verstelmogelijkheden. De zijdelingse steun is uitstekend. Fijn als je een keer echt hard een hoek wil nemen.
Ze waren niet alleen maar enthousiast over de auto, de testers van de ANWB hadden ook wat minpunten:
De kleine klachten die wij hadden tijdens het rijden van de prototypes was een sterk in de voorruit spiegelend dashboard – vooral de behuizing van het head-up display en een stiksel van zag je hinderlijk weerspiegelen. En de multiverstelbare bestuurderstoel was volledig elektrisch bedienbaar, maar de hoofdsteun moet je handmatig verstellen. Verder vonden we de auto in de normale stand van de actieve demping teveel duiken tijdens hard remmen. Op zichzelf niet erg, maar het doet afbreuk aan het verder sportieve(re) gevoel. Kortom: kleine dingen die Lexus waarschijnlijk nog wel gaat aanpassen voor de marktintroductie plaatsheeft. Op 18 augustus beleeft de auto zijn werelddebuut op Pebble Beach. Kort daarna staat hij op de autotentoonstelling van Frankfurt. Naar verwachting eind dit jaar staat de auto in de showroom.
We wachten de komst van de nieuwe GS met smart af! Voor de volledige review van de ANWB kunt moet u hier zijn.
Bron[ANWB]
mlcoolj.